Lite nyttig information om man är intresserad av sk "Heraldik"

Vad är ett vapen?

Det heraldiska vapnet är för ögat vad namnet är för örat. På sam­ma sätt som namn, fast i bildform, är va­­pen kän­ne­tec­ken för fysiska eller juridiska personer. Heraldiken utgör ett in­ter­­na­tio­nellt symbol­språk, som funnits och haft sin betydelse oavbrutet i mer än 850 år. I dag har det ur­­sprungligen me­deltida vapen­bruk­­et nått sin största utbredning någonsin, och vi mö­­ter dagligen vapen som igen­­känningsmärken för t ex kom­mun­er, statliga myn­­dig­heter och olika kyrkliga enheter.
Välkända är också landskapens va­pen, och i det inter­nation­el­la sam­man­hanget ses varje land representerat av ett statsvapen (i sverige har vi ju det "lilla" och det "stora" riksvapnet, samt vår blågula flagga och fana.

Det största an­talet vapen har dock alltid funnits in­om grup­pen släkt­va­pen. Al­la har rätt att an­­ta ett eget vapen och an­­vän­­da det som bildmässigt iden­ti­­tets­­tecken – för­­eningar, fö­­re­tag, privatpersoner osv – och så sker i till­tagande grad. Bland kom­munerna är upp­slut­ning­en närmast total, och den frekventa användningen av kom­­munvapen har gjort des­sa till det i dag oftast förekommande slaget av vapen.


Ett vapen är utformat enligt bestämda heraldiska regler i kon­trasterande färger. Re­gel­systemet, som har funnits ända sedantidig medeltid. I regelverket finns bestämmelser om hur ett vapen komponeras, be­skrivs och avbildas. 
Reglerna grun­dar sig på prak­tis­ka skäl och utgår från att vapnet är ett tidlöst kän­­ne­­tec­ken som skall kunna uppfattas även på avstånd el­ler i kraftig för­minsk­ning. En­kelhet och tyd­lighet är de viktigaste delarna i ett bra vapen.

 

"Ett vapens främsta beståndsdel är skölden med sitt sköl­de­märke, och den kan ensam tjäna som full­ständigt vapen. Med undantag för rikets stora vapen och tre olika stads- tillika kommunvapen be­står svenska territoriella vapen av en­bart en sköld, i förekommande fall krönt med en rang­kro­na, kal­lad sköld­krona, som vilar ovanpå skölden: kung­lig krona på länsvapen, hertiglig krona på land­skaps­­va­­pen samt murkrona på stadsvapen och – om än på tvek­sam grund – på vapen för vissa kom­mun­­er, som har över­ta­git namn och vapen från en förutvarande stad. Hertig­kro­nans förekomst på land­­skapsvapen sammanhänger med att med­lemmar av kungahuset tilldelas landskap som titulära her­­tig­­­dö­men. Krona på läns- och stadsvapen är ett bruk som är förbehållet länsstyrelsen respektive stad­ens myn­dig­het. På liknande sätt kan den kyrkliga församlingen föra sin vapensköld lagd ovanpå ett par kors­lag­da korsstavar."

 

Vapenbildens symbolik

Ett vapen är i sig en symbol för sin ägare. Under för­utsätt­ning att vapnet är unikt, är det för­hål­lan­det till­räckligt för att vap­net skall fylla sin funktion.
He­ral­dik­ens regelsystem har inga krav på att ett vapen skall speg­­la sin ägare fullständigt. De älds­ta – och kvalitativt bästa – vap­nen hade enkla indelningar av sköld­en i olika fält och rym­de ing­en särskild symbolik alls. Det avgörande var att de var sin bärares speciella kän­­­ne­märke. Men som man brukar säga: - Det är inte kvantiteten, det är kvaliteten som räknas.

Från en eller flera av följande källor brukar inspirationen till va­penkompositioner hämtas:

1. Sedan tidigare befintliga kännetecken i bild, t ex motiv i si­gill.

2. Bärarens namn och dettas etymologi, varvid den mest ren­od­la­de formen är de s k talande vapnen, som framställer namn­et som en rebus.

3. Naturförhållanden i bärarens trakt, t ex geografisk belägenhet, to­po­gra­fi, växt- eller djurliv.

4. Förhållanden eller händelser i bärarens historia eller tra­ditioner, t ex någon ka­rak­tä­ris­tisk närings­gren, händelse, personlighet eller sedvänja.

5. Nutida verksamhet.

6. Inslag från annat vapen, t ex ett härads, en kommuns el­ler annan territoriell enhets vapen eller si­­gill­bild, va­pen för personer eller släkter med anknytning.

7. Nonfigurativt mönster i form av enbart geometrisk in­del­ning av sköldytan – en hä­rolds­­bild – som representerar en­­kelhetens ideal i sin mest fullkomliga form.

 

Kvalitetskrav på vapen

Det heraldiska regelsystemet kan ses som en uppsättning kva­litetskrav, och de viktigaste är följande:

1. Ett vapen skall vara unikt och ej identiskt eller förväx­lings­bart med något an­nat re­dan ex­is­te­rande vapen.

2. Som tinkturer används endast metallerna guld/gult och sil­ver/vitt samt färgerna blått, rött, svart och grönt.

3. Var och en av de sex tinkturerna har en­dast en nyans, den fullt mättade.

4. Vapnets sköldemärke bygger på kontrastverkan mellan ytor av omväxlande metall och färg. Lin­jer eller mycket sma­la figurer är inte förenliga med denna ytmässighet.

5. Färg får ej gränsa till annan färg och metall ej till metall.

6. Skölden bör indelas i så få fält och innehålla så få figurer som möj­ligt.

7. Minsta möjliga antal tinkturer bör förekomma, helst inte fler än tre.

8. Som bilder förekommer inte bokstäver, siffror och lik­nan­­de tec­­ken.

9. Sköldemärket är strikt tvådimensionellt. Därför undviks fi­gurer vars utseende är beroende av per­spektiv eller skugg­ningar och linjer inom fält av en och samma tink­tur.

10. Ett vapen skall inte innehålla något från naturen eller mänsk­lig verk­sam­het häm­tat bestämt fö­re­mål eller mo­tiv, såsom en viss byggnad, ett visst far­tyg, ter­räng­av­snitt eller liknande. I stället väl­jer man en allmängiltig sym­bol för det man vill visa, t ex ett ankare, ett treberg.

11. I stället för ett komplicerat motiv – exempelvis en bil, en in­­du­stri­byggnad, en kanon eller en hel­gonbild – väljs ett till heraldiken bättre an­pas­sat attri­but av typen hjul, kugg­krans, ka­non­kula res­pektive yxa (för hel­gonet Sankt Olof).

12. Moderna och i övrigt starkt tidsbundna föremål undviks. Bild­­er­­na tänks ha kunnat existera oav­sett tidpunkt och väljs med för­del bland tid­lö­sa mo­tiv som fanns redan un­der heral­dik­ens le­van­de period, dvs medeltiden.

13. Vapenfigurerna ges en enkel och tydlig utformning. Man ute­sluter detaljer och utför bilder­na i en spe­ciell he­­ral­disk form, som präglas av en – ofta långt driven – sti­lise­ring av­sedd att fram­hä­va det ka­raktäristiska hos mo­tivet. Detta medför att all­män­na bilder som regel inte av­bildas i si­na naturliga proportioner.

14. Bilder återges strikt tvådimensionellt och perspektivlöst i silhuettform.

15. Sköldemärkets figurer görs så stora att de maximalt fyller ut fältet, utan att de för den skull kan upp­fattas vara fäs­ta­de vid sköld­kant­en.

16. Ett vapens beståndsdelar skall inbördes överensstäm­ma i stil.

17. Ett vapen är i sin ursprungsform utfört i sina fastställda tink­turer men kan ock­så återges i svart-vitt, varvid man an­tingen nöjer sig med en konturlinjeteckning eller låter de partier som bär en färg bli svarta medan metallfälten läm­nas vita.

18. Eftersom vapnet är ett bildmässigt kän­ne­tec­ken, skall det inte förses med någon text. Va­pen­sköld­en kan dock användas till­sam­­mans med namn­et. Den klassiska form­en är då en omskrift, ut­formad som i de medelti­da si­gillen. Text­en bör­jar högst ovanför skölden och går cir­kel­runt med­urs och vänd så att den kan läsas inifrån sköld­ens plats. Detta är alltså bara ett av flera an­vän­d­nings­­om­rå­den för vap­net, och texten in­går inte i det he­ral­diska vapnet som sådant.

 

Användningsområden för vapen

Vapnet som ett för sin ägare unikt kännemärke kan an­vän­das i alla tänkbara sammanhang där ägaren skall sym­bo­li­se­ras: sigill, stämplar, exlibris, brev­papper, trycksaker, an­nons­­er, medaljer osv. Dessutom har vap­net sin självklara funktion som kvadratisk flagga och fana. Det kan ock­så finnas på skyltar, som dekaler, mär­ken på kavajer och idrottsdräkter, porslin och som prydnad inomhus eller på hus­fasader. 
Dey finnes ytteligare sätt att återge vapnet, t ex gravering i me­tall och glas, glas­mål­ning, brodering etc. Ett sen­tida användningsområde för heraldiken är bruket att vid kom­mun- och även sockengränserna sätta upp vägskyltar med vapen och namn.

www.wikipedia.se
www.langarydslakten.se
www.heraldik.se


Kommentarer
Postat av: Jesper

Det var mycket av Per Anderssons idéer och inte lika fullt så mycket av många andra heraldikers syn på heralik i den här beskrivningen.



Men för all del, lite information är bättre än ingen alls.



Kvalitetskriterierna är tveksamma på några punkter, så mycket kan jag säga.



Se mer på www.heraldik.se

2010-12-03 @ 14:07:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0